UTTALANDE MED ANDLEDNING AV EP-VAL 2019

31 maj, 2019 19:31

Resultatet av Europaparlamentsvalet är nu fastställt. I målgruppen högskoleutbildade har Socialdemokraterna ökat från 17 procent till 21 procent och i målgruppen 22-30 år står vi still på 17 procent, enligt SVT:s VALU. Socialdemokratiska studentförbundets kandidat är bland de tio mest kryssade kandidaterna på Socialdemokraternas lista.

Det är fantastiska resultat för vårt förbund som har kämpat och slitit. Vi har medlemmar som har bedrivit dubbla valrörelser, kårval och EP-val, medlemmar som har skrivit sina sluttentor och examensarbeten samtidigt som en intensiv och kort valrörelse har pågått, säger Nasra Ali, förbundsordförande.

Samtidigt som vi kan fira en del framgångar så förlorar Socialdemokraterna förstagångsväljare och backar i jämförelse med valet 2014 till 23,6 procent. Det är även uppenbart när vi ser till valresultatet i sin helhet att nationalistiska och konservativa partier går framåt, till fördel för partier med progressiva värderingar.

Även om vi är fortsatt största parti och får behålla alla våra fem platser i parlamentet så fortsätter vi att förlora förstagångsväljare och våra kärnväljare, arbetarklassen. Det här är en trend som håller i sig och som vi måste bryta. Vi är djupt oroade. Klarar vi inte av att bryta denna utveckling så är risken stor att vi tappar den unga generationen. S-studenter kommer driva på för att partiet ska anta en tydligare progressiv vänsterprofil som genomsyras av vår samhällsvision och synen på Europas framtid. För vi måste börjas förändras nu, det är allvar, säger Nasra Ali, förbundsordförande.

Nu fortsätter vi kampen för ett EU och Europa som sätter människan, frihet och klimatet före marknaden.

Upp